Hvad er foam rolling?

Foam rolling er når man aktiv massere kroppen/musklerne ved brug af en foam roller. Med foam rolling opnår man en dybvævsmassage, eller nærmere, det man kalder Self-Myofascial Release. (SMR)

Hvem kan bruge en foam roller?

Foam roller er for alle, både den veltrænede og nybegynderen.

 

Løberen/atleten

Som løber er man oftest interesseret i at kunne restituere hurtigere. SMR kan forbedre restitutionen, og på den måde kan man yde mere end normalt. Muskelømhed vil i hvert fald ikke være ligeså stor en hindring.

 

Arbejderen

Når man har et stillesiddende eller hårdt fysisk arbejde, vil belaste kroppen i hverdagen. Rygproblemer næsten en folkesygdom, og med en foam roller kan man afhjælpe spændinger, som vil blive bygger op i løbet af dagen/ugen.

 

Den ældre

Ældre mennesker har ofte en håndfuld små skavanker, som de går og døjer med. At kunne fjerne nogle af disse spændinger/knuder ved at lave SMR, kan virkelig give en større følelse af velvære i dagligdagen for den ældre. Selvom foam rolling ikke kan løse alle problemerne, vil det ikke være skidt, hvis man blot kan nedbringe smerter i dagligdagen en smule.

 

Fitnessudøveren

Går du i fitness center kan du også med fordel bruge en foam roller. Foam rolling, kan det nemlig forhindre en række uheldige skader og spændninger man kan få ved at træning. 

 

Gode grunde til hvorfor man skal bruge foamroller

  1. Reducerer ømhed fra træning
 Vi kender allesammen følelsen af at vågne op dagen efter en hård træning, og have muskler så ømme, at man knapt nok kan bevæge sig. Men foam rolling før eller efter træningen, kan modvirke noget af den ømhed. Så vil du have mindre ømhed i musklerne, så brug 5 minutter med din foam roller.
  2. Øger mobiliteten
 Det vigtigt at holde sig fleksibel og mobil. Det kan foam rolling bidrage til.  Det forbedrer din præstationsevne, reducerer risikoen for skader, og gør at du holder dig stærk og rask, når ud bliver ældre. Så om du er til tunge vægte eller en løbetur, så kan foam rolling hjælpe dig med din præstation.
  3. Det er skadesforebyggende
 Når du træner hårdt ender dine muskler med at blive stramme, og der opstår hårde “knolde”, de såkaldte trigger points, i muskulaturen. Disse knolde kan øge sin risiko for skader, og derfor skal de fjernes. Det kan du bl.a. gøre ved at lave trigger point behandling med en foam roller.
  4. Det hjælper dig med at af-stresse
 Foam rolling er en slags massage. Derfor vil foam rolling, ligesom massage, kunne hjælpe dig med at af-stresse efter en lang dag. Så hvis ikke de ovenstående tre grunde var nok, så kan du altså også gøre det bare for velværet.

 

Du kan finde massere inspiration til foam rolling på YOUTUBE, eller følge med på min instagram hvor der en gang i mellem vil blive lagt øvelser op.